onsdag 6 juni 2007

På väg igen – underbart är kort

Sen kväll på väg till lägenheten i Y.

Lugnt på tåget. De flesta verkar fortfarande njuta av den lediga nationaldagen alternativt tillbringar tiden framför TV:n för att heja fram Sverige i fotbollsmatchen mot Island. Ingen direkt trängsel med andra ord.

På sätt och vis blir det en mer familjär stämning på tåget när man åker sen kväll. Ikväll tog personalen tom tillfället i akt att rapportera matchställningen i halvlek (samtidigt som vi rullade iväg efter stoppet i X-stad där jag fastnade igårkväll) och tipsa om kvällens utbud i bistron.

Har varit en innehållsrik dag tillsammans med maken där jag försökt stoppa alla tankar på jobb och annat långt bak i hjärnvindlingarna.


Efter en trevlig oplanerad kväll på stan har vi förberett helgens segelutflykt. Tro det eller ej men jag ska för första gången i mitt liv sätta fötterna på en segelbåt! Ska bli spännande att se hur det är. Har laddat upp med sjösjukepiller ifall min överaktiva balansnerv skulle hitta på att försöka sätta mig ur spel.

Vidare har dagen innehållit en gigantisk glass på ett av länets smultronställen samt en investering till huset – vi har blivit med kompost!

Efter att ha konstaterat att familjens minskade omfattning inte återspeglades på sopräkningen, dök tankarna på ett kompostkärl upp. Dessutom har vi ett antal blomrabatter vilka skulle behöva en rejäl energiboost då tomten främst består av lerjord, så varför inte förena nytta med ”nöje”?

Nu står därför en begagnad ”tombola-variant” på tomten klar att tas i bruk. Spörs att se om vi får det att fungera lika smidigt som de tips vi läst på nätet gör gällande. Lär återkomma kring ämnet.

Tyvärr har Sverige idag även förlorat en av sina stora artister då Povel Ramel gått ur tiden.
En sann ordekvillibrist vars texter jag länge imponerats av och vars skivor jag ofta lyssnar på.
Texter som blandar allvar och humor.


Tack Povel för ett väl förvaltat värv och alla de örhängen du gett din publik! Vi är många som kommer att sakna dig…

Bara en enda ros på ett evigt klänge
Så är livet - trist, varar länge
Men, underbart är kort
Alldeles för kort

Följer du ödets väg genom dunkla gränder
Når dig solen, en glimt i sänder
Ty, underbart är kort
Alldeles för kort

På var sommaräng du finner bara en lyckoklöver, någonstans
Och likaså en enda gång, du möter just den vän du behöver, så ta din chans
Men fort, innan den flyr bort
Underbart är kort


Alldeles för kort…..

Inga kommentarer: