onsdag 6 juni 2007

Man ska vara försiktig….

..med vad man ber om. Knappt hade jag skrivit det förra inlägget på vägen hem förrän tåget saktar in i x-stad – och en timma senare har vi fortfarande inte kommit vidare!

Motorhaveri.

Får då meddelande om att samtliga passagerare ska kliva av och ta den efterföljande X2000-tåget istället. Som redan är fullbokat.

Den här ekvationen går inte ihop. Alla kommer inte att komma med.
Börjar därför fundera över alternativ och rådfrågar en medresenär jag ofta ser på morgontåget…

Det hela resulterar i att vi lubbar över till intilliggande perrong för att istället ta pendeln.
Den avgår i tid och allt är frid och fröjd – tills vi får stanna mitt i skogen för att vänta in det efterföljande X2000-tåget som, trots försening redan i X-stad, nu kommit ikapp (nej, jag kan inte för mitt liv tro att de lyckades få på passagerarna från ett fullbokat tåg ombord på nästa fullbokade tåg på –5 minuter…Misstänker att samtliga fick invänta efterföljande Intercityanslutning)

Vi är alltså någon minut försenade till Y-by. Konduktören från det tåg vi kommer med kontaktar trafikledningen och vi springer…..bara för att komma upp på den intilliggande perrongen och se baken på tåget i änden av perrongen! Men vänta, den står stilla!

Ok, de har inte fått startsignal utan har fått vänta in…nu MÅSTE väl ändå lokföraren se oss….jag menar – fem personer springande över perrongen vilt viftande är svårt att missa!!!

Trodde vi ja! När den förste av oss kommer några steg från sista vagnen rullar den iväg och nästa anslutning går en timma senare.

Nu har allt redan gått åt helvete med den helgdagsaftonen. Fick bli en cider på en pub tillsammans med några andra pendlare i samma sits. Trevligt men inte vad jag tänkt mig.

På väg hem ringer jag maken som erbjudit sig att åka ner till stationen och hämta mig….solen skiner fortfarande varmt, det är helgdagsafton och jag är, i alla fall till viss del, ledig imorgon…

- Hörru, skit i bilen. Ta bussen ner så går vi och tar en öl istället!

Livet blir inte alltid som man tänkt sig – ibland kan det till och med bli bättre…

Inga kommentarer: