måndag 17 november 2008

Vecka 18.

Om mitt minne inte sviker mig helt borde vi ha gått in i greviditetsvecka 18 igår.
Är väl på sin plats med en liten statusrapport.

Vikt: pendlar mellan 61 och 64 kilo. Vägde 63 när vi skrev in mig hos barnmorskan så än så länge verkar kroppen mest omfördelat sig. Kommer fortfarande i mina vanliga jeans men de nyinropade PO.Pmammajeansen är bekvämare. Har dock inte börjat med mammakläder på jobbet ännu.

Mage: syns lite. Är ”kvällsgravid” med betydligt större mage på kvällen. Tror det kan ha att göra med att min diafragma i normala fall är rätt ok så dagtid tror jag den står emot Groddens vikt men slaknar på kvällen.

Cravings: Inga speciella. Skulle i så fall vara att jag till och från blir rätt sugen på citrus – främst Mannens Citron-Lime-drink (i mitt fall alkoholfri) med is och Grape-tonic. Och citron i the.
Har dock inte vare sig börjat knapra på huset eller sniffa tvättmedel....(konstaterade Mannen i förra veckan nästan lite besviket)

Humörsvängningar: nää....

Babykänning: Tror jag känt Grodden röra på sig några gånger under de senaste veckorna. Första gången var nog (kan ju lika gärna ha varit dagens middag som rörde på sig) på ett orkesterrep för några veckor sedan udner det maffigaste partiet i De Meijs Hobbits. En liten musikälskare månne?


Babykläder: Har vi vid det här laget en hel del av. Har blivit en Tradera-junkie. Sötaste fyndet hittills är nog Stinky-bodyn.

Kort sagt. Fortfarande ganska mycket som vanligt. Dock tröttare men det kan lika gärna bero på att det är höst och jag hellst skulle vilja gå i ide. Trivs bäst hemma under en filt med en bok eller slösurfandes på Tradera.

Vad som däremot oroar mig är att vi nu snart tagit oss igenom halva graviditeten och det känns som att jag fortfarande inte fattat vad som är på gång!

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hur ska man kunna fatta (med känslorna antar jag att du menar, inte bara med förnuftet)något så outsägligt osannolikt som att det växer en ny människa inne i ens mage? Jag lyckades inget vidare, mer än kanske lite blixtvis framåt sjunde månaden...

Anonym sa...

Jag rekommenderar Freja varmt!www.frejabarnmorskemottagning.se
Där kan ni gå på föräldraförberedande kurs, yoga, vattengympa eller varför inte taktil massage (en perfekt julklapp..)
Framför allt träffar ni schyssta barnmorskor som kan just förbereda er.
Och, nej jag har inte aktier i företaget:-)

/Anette.