tisdag 25 november 2008

Kommentarer

Anette undrade lite över vilka kommentarer jag fått.

Här kommer ett litet urval:
-SKA ni verkligen inte göra fostervattensprov? (med avseende på att NUPP-test inte visar på alla de sjukdomar/problem som babyn kan vara drabbad av)
- SKA du bara vara mammaledig sju månader? Varför det? (typ vad är du för konstig typ, själv drog jag ut på det så lääänge det bara gick...)
- SKA du åka skidor? (Varför inte? Både Maken och jag älskar skidåkning och tar det emot gräver jag ner mig i en snödriva med en god bok och en termos the och bara luktar på snön...)
- SKA du verkligen springa/träna...
- KAN du äta ost? (tja, nu rör det sig ju om provsmakning – inga kilo...)
- SKA du verkligen dricka the/kaffe....osv, osv....*

Har dessutom fått en hel del kommentarer på mitt val av barnmorska/MVC. Av dem som kommenterat är det dock bara en som haft någon egen erfarenhet att hänvisa till.

Nästa vecka ska jag på konsert i Globen – misstänker att det kommer ge upphov till fler synpunkter ;-)

* Sen ska också sägas att det även är några som ställer sig lika oförstående som jag gällande ovanstående.
Folk som själva tränat fram till dagen innan förlossning och en kille vars tjej inte slutade åka skidor förrän midjemåttet på skidbyxorna sa stopp....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag tycker det är förskräckligt! Totalt ansvarslöst av dig, hur bara kan du, hur tänker du, etc etc.

Och jag förutsätter att du struntar i ditt dagliga arbete också på den här dagen, att du har nån stackars slav som du bara lämnar i sticket och som får täcka upp- dåligtdåligtDÅLIGT!

Jag tycker att dina resonemang inte bara är logiska, de visar på en bra medvetenhet om att föräldraskap innebär uppoffringar- men att det inte nödvändigtvis handlar om negativa uppoffringar som innebär att hela ditt liv blir till en liten grotta där intet ont får hända och allt är bara skyddad verkstad och solsken på den nya telningen! Gå du på konsert medan tid är- när den väl är ute i dagsljuset kan det bli svårare (men inte omöjligt) med tid för det, samt att jag av egen erfarenhet vill varna för att göra det för sent in i graviditeten: vid ca åtta månaders pregnans fungerar magen i princip som en baskagge, och att stå för nära en högtalare då ger faktiskt en betydande fysisk smärta! *asså... inte jag... typ en... kompis till mig gjorde det*

Anonym sa...

Ja, tänk att alla plötsligt har åsikter om vad man än gör...

Kan det verkligen vara bra att göra si och så? Jaha, du dricker kaffe det gjorde inte jag? Får du verkligen äta det där?

Det där med träningen verkar uppröra många. Jag förstår inte varför.

Skidåkning & konsert - go for it säger jag!