tisdag 2 september 2008

MVC - privat eller det offentliga alternativet?

I går eftermiddag tog jag mig samman och anmälde mig till mödravården.
Har funderat fram och tillbaka, gå till den ”vanliga” MVC eller anmäla mig till privat alternativ?
Har letat på nätet och inte hittat särskilt mycket kommentarer vare sig för eller emot.
Tänkte därför efter mycket velande anmäla mig till det offentliga alternativet.

Telefontid – två timmar per dag.
Ringer upp och hamnar i en automatisk svarstjänst.
”- Lämna telefonnummer och ärende”
”- Vi ringer upp dig klockan XX.15 på följande nummer....”

Klockan blir XX.15.
Den blir XX.30.
Nu börjar jag surna till.
Hallå – tro det eller ej men jag har annat att göra under dagtid än att sitta och vänta på att de ska behaga ringa tillbaka.

Funderar ett varv till....
OM det skulle vara så att jag VERKLIGEN behöver ha tag på MVC NU...är det en röstbrevlåda jag vill hamna i i det läget?
Är ett meddelande om att "-Vi ringer upp dig då och då" (och sedan visar det sig att man inte ringer förrän betydligt senare iallafall) det jag vill mötas av? Eller i ett ännu värre läge, mötas av meddelandet att "-Telefonkön är full...ring upp igen imorgon" vilket var fallet när jag kontaktade dem senast?

Svaret på den frågan är ganska enkel.
När inte MVC ringt tillbaka tre kvart efter att man sagt att man skulle ringa lyfte jag luren och ringde det privata alternativet.
Till min förvåning fick jag prata med en riktig människa DIREKT.
Jag fick till och med boka tid DIREKT! Dessutom en tid som passar både mig och Mannen (för han fick naturligtvis hemskt gärna följa med även första gången!)
Är det något jag undrar över innan dess kan jag ringa när jag vill under dagtid, de har inga speciella telefontider. Vill jag inte ringa går det bra att maila...

Känns som jag fattat ett klokt beslut.

1 kommentar:

A N N I K A sa...

Låter som ett väldigt bra val. Jag gick också till privat MVC, men annars har jag mest hållt mig till offentlig vård vilket har funkat bra det med.

Minns för övrigt en gång i mailens begynnelse när mailadressen till min läkare var så hemlig att hon nästan viskade när hon lämnade ut den. Jag gick till henne väldigt regelbundet, hon hade opererat mig ett antal gånger, jag hade fått hennes direktnummer utan viskning - men mailadresser, sånt fick man inte lämna till patienterna. Gud vet hur mycket de mailar då! Hoppas att attityden är en annan idag - måste ju vara så mycket enklare att svara på ett mail vid valfritt tillfälle under dagen, än att sitta och ringa tillbaka på exakta tider.

Lycka till på MVC!