tisdag 23 oktober 2007

Mat för projektledare i tidsnöd - Älg i lergryta

Jag gillar mat. Tyvärr tycker jag inte det är lika kul att laga mat, speciellt inte de dagar jag är själv. Blir väldigt gärna micromat från Willys, snabbt enkelt men sanningen att säga rätt tråkigt. Troligtvis inte särskilt nyttigt heller.

När jag sitter där med min microlåda och samtidigt hör Anna Skipper på TVs "Du är vad du äter" predika för grönsaksjuicer och annat gott mår jag lite pyton över mig själv.
Förhoppningsvis blir även den delen bättre när jag flyttar hem. Får liksom mer inspiration att laga mat hemma. Häromdagen dammade jag även av en gammal trotjänare - Lergrytan.

Alltså är det inte dags för denna underbara uppfinning att få en revival snart! När man väl bekantat sig med den går det snabbt, smidigt, fettsnålt och dessutom blir det gott.

I helgen blev det Älggryta med max 15 minuters tidsinsats.

Älg i lergryta
(OBS! Blöt lergrytan i kallt vatten innan du använder den och ställ in den i kall ugn, annars spricker den)
ca 400 gr älgkött skars i ätvänliga bitar
Skala:
1 gul lök
1 morot
1 palsternacka
1 litet kålrot
1/2 fänkålshuvud (hmm, heter det det? Ljusgrön hjärtformad grönsak..)
Skär allt i ganska stora bitar (jag vill ha lite tuggmotstånd på mina grönsaker)

Mixa en kryddblandning på sånt du gillar som passar till vilt - själv tog jag Viltblandning från Krysmyntagården, paprikapulver, grovt salt och lite torkade enbär. Blanda och mixa allt i mortel. (så här i efterhand skulle jag nog inkluderat lite färsk vitlök också)

Varva grönsaker, kött och kryddor i lergrytan
Slå på ca 2 dl vatten utblandat med 1,5 msk viltfond.
På med locket och in i kall ugn som du sedan ställer på 200 grader. Från det att ugnen blev varm lät jag grytan stå i ca 1,5 timme (känn när köttbitarna har bra konsistens)
Klart!
Ät tillsammans med t ex Bulgur.

Gott och enkelt, inte blev det sämre av att maten räckte till två matlådor också.

Inga kommentarer: