söndag 21 oktober 2007

Ledig söndag

tja, det var ju en sanning med modifikation förståss.

Vaknade klockan sex av en uttråkad katt som jagade en fluga genom sovrummet och tyckte att matte skulle hjälpa till. Lyckades somna om för att vakna till larmet på mobilen två timmar senare.
Efter de vanliga morgonrutinerna har dagen mest bestått av trädgårdsarbete. Det är med andra ord dags för ytterligare en bloggkategori - trädgård!

Runt vårt hus har vi en liten, men utifrån den tid Mannen och jag har att lägga i den, fullt tillräcklig trädgård.
Under mina perioder av veckopendlande blir den sorgligt eftersatt och i morse insåg jag att de stackars lökar jag köpte för några veckor sedan MÅSTE i backen idag, annars kommer jag få använda dynamit för att få ner dem pga tjälen!

Men ni vet hur det är med trädgårdar - vi talar 15-spel!
För att få ner lökarna måste först rabatterna rensas och så här sent på hösten även diverse plantor klippas ner. Frågan är bara vilka?

Trädgårdar KAN vara kul om man har tid att sätta sig in i vilka behov alla de små älsklingar (nja, våra liknar väl iofs mer ouppfostrade busungar) man har i rabatterna har. Har dock med tiden insett att i princip alla har speciella krav och det är lögn i helskotta att komma ihåg år från år.

Har därför utvecklat en rätt pragmatisk inställning till höststädning av rabatterna - ser det trist o risigt ut ska det troligtvis klippas, iallafall när den/det inte är grönt längre.
Följdaktligen klipps det mesta ner enligt någon form av sunt bondförnuft. Hittills har det fungerat och det mesta överlevt.

Det här med nerklippning kan dock vara en historia för sig.
Har du slagits med en Humle någongång?
Jag gick en rond med vår idag och det tog 40 minuter innan den gav upp, lossnade från staketet den slingrat in sig i och lät sig förpassas till komposthögen. Dock inte utan att ge mig revor värdigt ett mindre kattslagsmål på kuppen!

Nåväl, innan mörkret föll var rabatterna iallafall rensade och lökarna nerpetade.
Undrar föresten när ska jag lära mig att LÄSA på påsen när jag köper frön och lökar o inte bara gå på bilden - vi har ingen skugga på hela tomten, än mindre platser som aldrig torkar ut!
Med andra ord skedde inte planteringen HELT enligt instruktionerna men under har skett förr. Får hoppas att några iallafall ska hitta upp när vårsolen visar nyllet framemot februari - mars.

Inga kommentarer: