söndag 12 oktober 2008

Ja någon Emmaljunga vagn blir det INTE....

I den Lokala Babybutiken igår plockade jag på mig lite broschyrer i förhoppningen att få någon vägledning i den djungel det verkar vara att välja vagn.

Väl hemma på kvällen satte jag mig vid köksbordet och började bläddra.
Kommen till Emmaljungas broschyr höll jag på att få upp theet i retur (och det var INTE Groddens fel)

Snacka om att cementera könsroller!
På ALLA bilder utom en visas små nätta chicka mammor i högklackat som trippar runt på diverse chicka innerstadsställen. I de fåtal fall pappor visas på bilderna spelar de, utom i ett fall, en biroll till mamman och vagnen (där babyn antagligen befinner sig)!

När man sedan tittar på sidorna med vagnstillbehör förevisas bla en skötväska I HANDVÄSKEMODELL (mycket praktiskt, du kan använda den som handväska när barnet blir större) i samma material som vagnen.
Ursäkta, men jag skulle vilja se den pappa som under föräldraledigheten känner sig komfortabel med att trava runt på stan med en handväska full i blöjor och nappflaskor slängd över axeln?

Näpp, Emmaljungas budskap var ganska klart.
Babyn är en angelägenhet för MAMMAN och pappan är en bifigur i sammanhanget.
Han kan möjligtvis kanske få pynta för den svindyra vagnen med matchande handväske-skötväska.

Någon Emmaljunga vagn blir det därför INTE.
Synd, för vagnmodellen som sådan verkar rätt praktisk.

2 kommentarer:

A N N I K A sa...

Åh, välkommen till könsstereotypa världen in absurdum. Man blir helt galen!

Anonym sa...

Jag har tittat på deras hemsida... Där är det någon fånig trailer med kvinna i högklackat.

Jag hade helt ställt in mig på en Kronan vagn men sedan när jag såg den i verkligheten var själva ligg/sittdelen så himla låg.