söndag 12 oktober 2008

Chock!

Efter vårt besök på Crocuskliniken börjar det nu allt mer sjunka in i min stackars skalle att vi faktiskt väntar barn! En förväntansfulla pirriga känslan börjar infinna sig.

Kanske dags att börja shoppa lite försiktigt ;-)
Medan Mannen var på körrep i helgen gjorde jag därför en första tur till den lokala babybutiken. Strosandes runt där bland hyllorna fick mer eller mindre en chock!

Babysar verkar kvala in i samma kategori som bröllop. Du kan lägga Hur Mycket Pengar Som Helst på babyprylar.
En BABYSITTER för 1200 spänn!!! Que?
8000 spänn för en vagn (men då får du ju faktiskt däcken med…Hallå, skulle någon komma på idén att köpa vagn UTAN däck?!)
800 spänn för en skötväska, och den är inte ens snygg? Lägg därtill en hel hoper prylar som verkar HELT onödiga såsom parfymerade blöjpåsar!?

Det här är konsumtionshysteri på HÖG nivå.
Inte för att vi inte kanske skulle ha råd med det, men det här är Hål i huvet med stort H!
Tur att jag och Mannen är ense om att detta får bli en ”retro” baby. Vi är av uppfattningen att vår baby inte kommer få framtida men* av att köras runt i en knappt använd begagnad vagn.
Har därför börjat sondera terrängen på nätet så smått och där finns massor, knappt använt till försäljning.

Köper hellre en packe kläder, knappt använda, för samma pris som jag får ge för EN body på PoP. Sent i gårkväll la jag högsta budet på en skitsnygg knallröd skötväska för halva priset mot i den lokala babybutiken (blev därmed första inköpet till Grodden).
Har dessutom lagt bud på en hel garderob babykläder…

Jag surfar och Mannen ler och kallar mig Baby-zilla. Men det bryr jag mig inte om. Jag gillar shopping, särskilt när man får mycket för pengarna!

------------
*Men jag förstår att man lyckas med att ta ut hur mycket pengar som helst för baby-grejer. Minns ännu en lunch för flera år sedan där en dåvarande kollega ondgjort sig över priserna på barnvagn.
Jag mitt nöt yttrade då orden” -Men går inte sånt där att köpa begagnat?” varvid den blivande modern gav mig en blick som skulle kunnat döda – ” MITT barn ska inte åka i en BEGAGNAD vagn! Misstänker att hon senare köpte en vagn i 8000-kronorsklassen.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Heja på!
men kom ihåg att de växer ur storlek 56 och 60 rätt snabbt;)

Anonym sa...

De kan lätt tjäna pengar på oss baby-zillas (gillar ordet)