torsdag 10 juli 2008

Vad betyder en flagga med rött kryss?

Ikväll har vi ställt upp LillaHusetPåHjulen i Öckerö småbåtshamn.
Bakom rumpan på bilen ligger en stor (säkert snordyr) båt med två flaggor i masten – en svensk och en annan med ett stort rött kors på.

Mannen och jag hade under middagen (en stor påse färska räkor, vitt bröd och vin) en livlig diskussion om vad den kan betyda.

Mannens röst föll på ”vi har pest ombord” medan jag mer lutar åt antingen ”min fru lagar för jäkla dålig mat” eller ”varning vi åt ärtsoppa till lunch”.

Trots idogt surfande har vi ännu inte hittat facit.
Någon med något bra förslag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Goddagens Mysan! Klåfingrig och tillbredden fyld med esprit samt en och annan mugg kaffe så här på morgonkvisten kan jag icke undlåta att avlämna mitt bidrag till en eventuell lösning av flaggmysteriet. Såvitt jag förstått det rör det sig om två diagonala streck från hörn till hörn, dvs ett kryss. Flaggans botten är vit och krysset är rött? Om så är fallet är betydelsen; "Jag behöver hjälp" Min gissning är således att man ombord på fartyget lider av toapappersbrist. Ta med en bal papper och fråga om ni kan vara behjälpliga på nåt sätt. Lycka till!

A N N I K A sa...

Kolla här för en fullständig guide till alla maritima flaggningar:

http://web.comhem.se/hansdotter/Svenska/flags_sw.html

(från en som aldrig någonsin seglat, men som är en hejare på att googla)

Trevlig semester!