onsdag 14 maj 2008

Vill du ha hjälp - ring inte helpdesk!

Kan säga att idag är det inte mycket som fungerat som det var tänkt. Dessutom har jag varit på ett sjujäkla humör.

Imorse fick jag problem med en av våra programvaror, och då min ängel till fadder inte kunde hjälpa mig fick ja ringa vår externa helpdesk.

Efter lite väntande kom jag fram.
-"Användarnamn?" (ursäkta och hallå men vad är det för fel på -"Välkommen till XX helpdesk, jag heter XX, vad kan jag hjälpa dig med?"
Några sådana pettitesser tänkte min tänkta räddare i nöden uppenbarligen inte ödsla tid på. Här var det rakt på sak.

Jag gav honom mitt användarnamn.

Jag gav honom det igen.

Och igen.

När han för tredje gången inte uppfattat bokstavskombinationen (men det hade resten av mitt kontor gjort vid det här laget) började han gissa.

-"Heter du XXXX (Pojknamn)." Hrmm, jag sjöng visserligen bara andrasopran när jag sjöng i kör senast, men därifrån till att röstmässigt uppfatta mig som man torde steget vara ganska lågt.
-"Nej". Jag gav honom användarnamnet igen.

-"Heter du XXXX (Flicknamn)." Den här gången var det iallafall rätt kön på valet av namn men fortfarande likt förbaskat fel.

Vid det här laget hade mitt tålamod trutit för länge sedan.
Insåg att mannen jag hade i andra änden av telefonsamtalet troligtvis inte var min räddare i nöden.
Om han inte ens kan uppfatta mitt namn, hur ska han då kunna lösa mitt betydligt mer avvancerade problem?

Bitchen i mig växte en halvmeter och fick horn.
Bitchen i mig chockade resten av mitt jag och lade helt sonika på luren.

Vill du ha hjälp - ring inte helpdesk.

Inga kommentarer: