tisdag 30 oktober 2007

Nya nördprylar och Nu har jag fått nog Nordea!

Helgen innebar lite nyinvestering på nördprylsfronten.
Inhandlade ett trådlöst 3G-modem med Tele2-abonnemang till min bärbara jobbdator. Syftet är egentligen att vi ska ha det i husbilen, men däremellan kommer jag nyttja det på tåget till och från de mörka skogarna. Blir smidigare än att surfa via SJ
Idag är det premiär, ska bli spännande att se om täckningen håller vad den lovar.

I helgen har jag även fattat ett annat beslut som legat och pyrt länge.
Nu jäklar byter jag bank!
Har haft Nordea (och deras föregångare, en provinsialbank i Hålan där jag är född) sedan jag började jobba någon gång som fjortonåring, men nu är måttet rågat!

Har under flera år haft överseende med det jag anser vara total brist på kundkänsla, mest av bekvämlighetsskäl, men när senaste kontobeskedet damp ner i brevlådan innehållande det käcka meddelandet att "Vi kommer höja våra kostnader för dina tjänster vid årsskiftet men fortfarande inte ge någon ränta på ditt lönekonto" fick jag nog!

Alltså, ska jag låna pengar kostar det multum, när jag lånar ut mina pengar till dem via mitt lönekonto får jag inte ens ränta, när jag gör delar av deras jobb via nätet får jag betala extra för nöjet, när jag för över pengar till Mannens konto i annan bank kostar varje transaktion 15 spänn!
Nordea, kan ni förklara - What´s in it for me?

Har begagnat mig av Nordeas sk service via kontor en gång de senaste fyra åren. Kände att det var läge att få lite input gällande fonder, pensionssparande osv, varför jag bokade en tid hos en tjänsteman som enligt kontoret skulle ha koll på läget.
Resultat: Fick träffa en människa som ägnade tio minuter av tiden åt att förklara att -"Egentligen tog han inte hand om sådana som mig utan endast sk PLUS-kunder och se någon sådan var jag ju inte!" Men han skulle för den goda sakens skull kunna nedlåta sig till att hjälpa mig iallafall..

Anledningen till att jag fått tid hos honom och inte hos hans kollega som hade ansvar för oss "vanliga dödliga icke-PLUS-kunder" visade sig vara att Nordeas eget system inte greppat att jag och mitt ex separerat varför hushållets samlade tillgångar hos Nordea var för litet.....

Mao - Enough is enough!
I söndags kväll gav jag därför uppdraget till annan bank att ta över mina surt förvärvade tillgångar. De tänker till och med betala mig ränta för dem....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har också bytt bank. Fick nog av Nordea - det sista blev när sambon och jag skulle söka lönelöfte. Vi kollade först med de banker där vi inte var kund och sedan slutligen med "våra" banker. när vi kommer till mötet på Nordea frågar bankkvinnan mig - I vilken bank är du kund?

Hallå!!!

Nu är jag kund hos Swedbank och är mycket nöjd!

A N N I K A sa...

Vilken bank blev det då???? Som erbjuder ränta på lönekontot...?

Mysan sa...

Fick bli Skandiabanken. Har nu dessutom talat med deras kundtjänst och fortsätter de så här kommer jag snart vara en mycket nöjd kund..