tisdag 4 september 2007

Dalmatia by nose

Lovade ju att jag skulle återkomma med en liten rapport kring vår resa. Har beslutat mig för att det får bli två. Här kommer den första på temat dofter.

Under resan läste jag en hel del. Känns väldigt lyxigt då jag under det senaste året mest hunnit lägga lästid på utredningar, regionala styrdokument och annat inte fullt lika triggande för fantasin.

På centralen i Malmö köpte jag därför tre böcker.
En av dem var bland det bättre jag läst –Nu vill jag sjunga dig milda sånger. En varm bok om vänskap, utanförskap och hur livet formar oss som människor. Långsam men oerhört vacker!
I ett av kapitlen skriver författaren kring dofter. Det här fick mig att fundera över hur de länder, städer och öar jag besöker luktar.

Kan man beskriva en plats genom dess dofter?
I så fall karakteriseras Dalmatien framförallt av tre – lavendel, pinje och friterad bläckfisk.
De dofterna har ”överfallit” mig både där man väntat dem och där man inte alls kan förstå var de kommer från. De bara på något sätt ”är” Dalmatien.

Vår resa hade även doft av

  • Salt hav
  • Solvarm sten
  • Solskyddskräm
  • Kokta musslor
  • Vin
  • Solvarma fikon, druvor och persikor
  • Svettiga kläder
  • Varm pinjeskog och soltorkad jord (campingen på Hvar)
  • Rengöringsmedel (guesthouset i Dubrovnik)
  • Sopor – tunnan som jäst i värmen på bakgatan på väg till bussen i Dubrovnik/guesthouset i Split
  • Nybakt bröd – dygnetruntöppna bageriet på väg hem i Split
  • Espresso – alla ljuvliga espressoshots jag satt i mig under de här veckorna har gjort mig till hardcore-koffeinist! Jag som normalt knappt dricker kaffe funderar seriöst på att köpa en espressomaskin!
  • Pizza och öl – som delades en sen kväll sittande på vår balkong i Dubrovnik tittande ut över stan som sakta somnade under en vacker måne
  • Margaritha – en magisk kväll vid ett svagt upplyst marmortorg i gamla stan i Split. Ett torg som helt plötslig blivit del av en intilliggande bar. Människor sittande på stentrappor runt om i mörkret och vacker och ”naken” livemusik i dunkelt ljus. Mitt i allt ett litet barn som omväxlande jagade en heliumballong och en vettskrämd katt. Ingen av dem lät sig fångas.

Men framförallt är det lavendel, pinje och friterad bläckfisk. Och det är alldeles, alldeles underbart!

Inga kommentarer: