fredag 27 november 2009

Barnmat - Fiskgryta

8 bitar.

I går lagade jag fisk i ugn. Fick då en bit fisk som inte fick plats i ugnsformen. Den fick idag istället bli fiskgryta till lilla A.

En bit fisk, t ex torsk (Då jag använde en bit som blivit över motsvarade det ca ¼ fiskblock)
1 bit hackad gul lök
1 tomat i bitar
Vatten (anpassas till mängden fisk, i mitt fall 0,5 dl)
Svartpeppar (några tag med kvarnen)
1 tsk torkad basilika
1 liten klyfta pressad vitlök
2 krm tomatpuré
Olivolja

Koka upp lök, tomat, vitlök och kryddor i vattnet och låt koka ihop under någon minut. Lägg i fisken och låt den bli genomkokt (fiskköttet ska vara vitt).

Då jag tyckte att grytan därefter behövde lite mer ”stuns” smakade jag av den med 2 krm tomatpuré.
Eftersom vår puré innehöll salt uteslöt jag denna gång det mjölkfria margarinet, och tillsatte istället olivolja (ger även det lite smak till anrättningen)

Mixa med stavmixer och frys in i istärningslåda. Servera med t ex potatispuré.

Inga kommentarer: