torsdag 21 augusti 2008

Citibank – eller det finns inga ”gratis” resor....

För några månader sedan anfölls Mannen av en trevlig försäljare från Citibank i Kista Galleria.
Ville han inte bli kund hos dem?

Nää, Mannen var tämligen ointresserad.
Jomen, om han skaffade deras Mastercard – naturligtvis utan kostnad, och använde det 10 gånger under en månad skulle han få en gratis resa vart som helst i Europa!
Var som helst?
Jojomen.
Men min fru då?
Jamen skaffa ett kort till henne, se till att även hon gör tio inköp, så kan ni åka tillsammans.

Jomen det lät ju väldigt bra.
Vi älskar att resa och tio gånger på en månad per person var ju inte farligt.
Kunde lika gärna använda det kortet som något av våra övriga.

Två kort införskaffades (Hur Mannen kunde ordna ett kort i mitt namn utan min underskrift är för mig en gåta! Hallå, blev jag livegen bara för att vi gift oss?) och vi använde dem under en period.

Snart kom den lilla lappen som skulle skickas in för att få den utlovade resan.
Var som helst i Europa? Jo, det stämmer väl om man nu anser att Europa bara består av Paris, London, Rom och Barcelona.

Nåväl, alla städerna lät ju lockande och vi fyllde i våra lappar och skickade in dem.
Naturligtvis med en lapp om att vi vill resa till samma ställe och dessutom samtidigt.

Några dagar senare kommer ett mail från Citibanks resebolag:

Tack för din Travel Pass resekupong.
Eftersom vårat bokningssystem inte kan hantera mer än en kupong åt gången kan vi bara göra en bokning per kupong, det innebär att man ej kan få en bokning och resa tillsammans på två eller flera kuponger. Detta erbjudande gäller även bara en kupong per resetillfälle.
Ett förslag är att ta med sig en medresenär på den ena kupongen och spara den andra till ett annat resetillfälle eftersom kupongerna gäller upp till 11 månader. Vänligen kontakta oss på XXXXX etc...

Det är alltså så här man tjänar in sina ”gratisresor”?
Man ”bjuder” på en resa (naturligtvis får man väl räkna med de vanliga skatterna och avgifterna) och tar betalt för medresenären. För naturligtvis vill merparten ha ressällskap med sig.

Mao, av den information Mannen fick av den trevliga säljaren i Kista Galleria var det inte mycket som stämde. Detta medger även resesäljaren på Citibank men anser sig inget kunna göra. Det man kan erbjuda som plåster på såren är 3000 extrapoäng att resa för framöver.

Citibank har fått en vecka på sig att lösa problemet.
Idag har det gått nio dagar och vi har inget hört.
Ikväll klipper vi itu våra kort och skickar tillbaka dem.
Oseriösa aktörer som inte står för sin egen information ska inte ha några kunder!

Inga kommentarer: